Casus: Achtkante Molen Streefkerk
De Achtkante Molen in Streefkerk is één van de vijf poldermolens die het waterniveau van de Streefkerkse polder sinds de achttiende eeuw onder controle houden. Deze molen is in 1761 gebouwd, maar is sinds 1951 niet meer in bedrijf. Tegenwoordig draait de Achtkante Molen in eigen circuit, zonder dat het water de polder daadwerkelijk verlaat. Molens moeten namelijk kunnen blijven draaien, om verval te voorkomen. Van de vijf oorspronkelijke molens zijn er op dit moment nog maar drie in goede staat. Molenstichting SIMAV, eigenaar van de Streefkerkse molengang, wil de vijf molens weer in ere herstellen. Binnen Bij Musea draagt bij aan deze missie door een aantal projecten voor de SIMAV uit te voeren.
Het molenaarschap aantrekkelijk maken onder de jeugd
Hoe onze digitale techniek de interesse van jonge bezoekers wekt over het molenaarschap en ervoor zorgt dat dit bijzondere ambacht blijft bestaan.
Digitaal presentatieplan omtrent herstel Streefkerkse molengang
Hoe Binnen Bij Musea bijdraagt aan het presenteren van het ontwikkelingsplan van de SIMAV omtrent de Streefkerkse molengang.
Het molenaarschap aantrekkelijk maken onder de jeugd
Jongeren en hun interesse in cultuur blijft een moeilijk onderwerp. Dit geldt ook voor de bezoekersmolens van molenstichting SIMAV. Daarnaast ziet het Gilde van Molenaars, die de opleiding tot molenaar verzorgt, het aantal molenaars in opleiding jaarlijks dalen. De Nederlandse molenaars zien deze trend al enige tijd met lede ogen aan. Molenstichting SIMAV hoopt deze neerwaartse trend met een nieuw digitaal initiatief echter te kunnen stoppen. Door het vak molenaar op een laagdrempelige manier bij verschillende bezoekersmolens onder ogen van jongeren te brengen, hopen zij in de toekomst meer jonge molenaars te verwelkomen. In samenwerking met een kinderklas uit de regio heeft Binnen Bij Musea een digitaal en interactief lespakket ontwikkeld.
De focus van de digitale les over het molenaarschap ligt op de leeftijd 8 tot 13 jaar. In de les leren de kinderen spelenderwijs meer over het ambacht van molenaar. De les bestaat uit 9 spellen, waarbij de kinderen vraagstukken moeten oplossen die te maken hebben met het werken op een molen. Zo leren de kinderen meer over het aanbrengen van zeil, het kruien (draaien) van de wieken en het beheren van het waterpeil.
Het lespakket bestaat uit twee delen. Het eerste deel is bedoeld om in de klas te behandelen en dient als introductie van het ambacht molenaar. Het tweede en overgrote deel van het lespakket is bedoeld om op locatie te doen. Tijdens het bezoek aan de molen leren de kinderen digitaal hoe deze werkt en mogen ze, bij goede en veilige weersomstandigheden, zelfs in het echt aan de slag met de molen.
Video's uit het lespakket:
Digitaal presentatieplan omtrent herstel Streefkerkse molengang
Molenstichting SIMAV is al een aantal jaar bezig met een plan om het oude molencomplex in de Streefkerkse polder in ere te herstellen. Van de vijf molens zijn er namelijk twee molens deels of zelfs volledig afgebroken. Deze twee molens zouden herbouwd moeten worden. Daarnaast is er een plan om de boezem, waar de molens vroeger het overbodige water heen pompten, te gebruiken als gebied voor weidevogels. De molens krijgen een erfgoedstatus en zullen (deels) worden opengesteld voor bezoekers. Dit plan is volgens de SIMAV niet alleen goed voor het dorp Streefkerk, maar ook voor de dieren die zich in de polder bevinden.
Het plan van de SIMAV is al lange tijd bekend bij de plaatselijke en provinciale overheid. Er zijn al verschillende gesprekken gevoerd omtrent deze plannen. Om het plan van de SIMAV visueel te onderbouwen heeft Binnen Bij Musea een 3D scan gemaakt van de hele Streefkerkse polder. Deze 3D scan is gemaakt met een drone en kan worden gebruikt om de plannen van de molenstichting extra kracht te geven. Digitaal kan het huidige, vroegere en toekomstige molencomplex worden laten zien.
Om plannen kracht bij te zetten is visuele ondersteuning erg belangrijk. Vaak wordt een idee pas duidelijk als deze gevisualiseerd wordt, door bijvoorbeeld een video, tekeningen of foto’s. Het digitaal maken van de plannen van de SIMAV zorgt ervoor dat de gewenste toekomstige situatie gevisualiseerd kan worden, zonder dat het plan al is uitgevoerd.