Wat zeggen kinderen over digitale museumoplossingen?
Bij Binnen Bij Musea weten we dat onze digitale oplossingen kinderen stimuleren om musea te bezoeken. Deze conclusie hebben wij natuurlijk niet zomaar getrokken. Wij werken tijdens onze projecten namelijk vaak samen met basis- en middelbare scholieren. Zij helpen ons met het ontwikkelen van een eindproduct dat voor hun doelgroep interessant en leuk is. Zij kunnen ons (en u) dus precies vertellen hoe en waarom zij een digitale ondersteuning voor musea zo interessant vinden. Dit artikel geeft u een goed beeld van wat kinderen over digitale museumoplossingen zeggen. Dit doen we aan de hand van ons project voor de Achtkante Molen in Streefkerk.
Over het project
In 2024 hebben wij een project ontwikkeld voor de Achtkante Molen in Streefkerk. Dit project bestaat uit een interactieve museumtour voor kinderen. De doelgroep van de tour heeft een leeftijd van ongeveer 8 t/m 12 jaar oud. Deze interactieve tour is bedoeld om te volgen tijdens een fysiek bezoek aan de molen. De dienstdoende molenaar zal de kinderen rondleiden, waarna ze op eigen houtje verschillende opdrachten mogen uitvoeren rondom de molen. Uiteraard wordt de veiligheid van de jeugdige bezoekers hierbij in acht genomen.
Het belang van feedback van kinderen
De feedback van de jeugd is erg belangrijk voor het ontwikkelen van de interactieve tour. Hun input vertelde ons namelijk precies of de opdrachten uit de tour zich op het juiste niveau bevonden. Ook wisten de leerlingen ons precies te vertellen hoe wij bepaalde opdrachten en spellen leuker en interessanter konden maken.



Het verhaal van Harm en Joëlle
Harm en Joëlle zijn twee groep 8 leerlingen die ons hebben geholpen met het ontwikkelen van de interactieve tour. Samen met hun klas hebben zij meegedacht over de tour en de bijbehorende opdrachten. Tijdens dit proces zijn beide leerlingen gevolgd in een minidocumentaire. Hierin mochten ze vertellen hoe zij het project met hun klas hebben uitgevoerd.
Al tijdens de eerste kennismaking met de klas merkte Joëlle op dat digitale oplossingen musea eigenlijk een stuk leuker maken. “Normaal ben je in een museum en kun je alleen naar dingen kijken, lekker saai. Maar nu zie je opeens zo’n spel staan en dan denk je, oh leuk, even wat afwisseling. Anders zie je wat bordjes hangen, dan is zo’n spel veel leuker. In plaats van saai en ouderwets, gewoon leuk en wat nieuwer, moderner.”
Ook Harm kon zich daar wel in vinden, al was hij vooral enthousiast over het ontwerpen en testen van de opdrachten voor in de tour. “Ik vond het leuk en interessant om dingen over de molen te leren, zoals de wiekenstanden. In plaats van op informatiebordjes zagen we het in een spel. Het was ook erg leuk om te bepalen hoe het spel eruit ziet en hoe het werkt.”


Meer kinderen in het museum dankzij digitale tours
Na de officiële presentatie van de digitale tour in de Achtkante Molen, kregen wij vanuit de leerlingen veel positieve verhalen. Ook de molenaars van de Molenstichting SIMAV, waar de Achtkante Molen onderdeel van uitmaakt, waren enthousiast. De interactieve tour is namelijk een mooie combinatie van praktische en theoretische informatie over het molenaarschap. Eén leerling merkte zelfs op dat zij in de zomervakantie graag wilde terugkomen om de molenaar een dagje te helpen.
Een ander museum met onze digitale museumoplossing
Dit enthousiasme hebben wij niet alleen bij ons project voor de Achtkante Molen gezien. Ook bij andere musea horen wij positieve geluiden over de toepassing van digitale middelen. Zo kunt over ons project voor Het Dordts Patriciërshuis lezen hoe wij meer jeugd naar dit museum hebben gekregen.
Om jongeren te interesseren in de verhalen van Het Dordts Patriciërshuis, is onderzoek gedaan naar de beste manier om hen te bereiken. De focus lag in eerste instantie op kinderen van 8 tot 12 jaar, omdat deze groep het best op een speelse manier bereikt kan worden. Ook dit project is in samenwerking met scholen uit de regio ontwikkeld. De positieve reacties en vragen van de kinderen tonen aan dat ze geïnspireerd raakten door hun museumervaring.

Conclusie: kinderen zijn erg te spreken over digitale museumoplossingen
Museumbezoek is voor veel kinderen iets wat ze alleen doen met hun schoolklas. Zelf zullen ze normaal gesproken bijvoorbeeld niet zo snel aan hun ouders voorstellen om een museum te bezoeken. Toch kan een digitale en interactieve museumtour daar verandering in brengen.
Wij merken namelijk dat kinderen na het volgen van onze interactieve tours erg enthousiast zijn. Ze zijn erg te spreken over de manier waarop zij de informatie tot zich krijgen. Ook merken we dat de kinderen alsnog bezig zijn met wat ze voor zich zien. Het is dus niet zo dat de kinderen alleen maar bezig zijn met de interactieve opdrachten en spellen. Ze steken daadwerkelijk iets op van wat er in het museum te zien is en nemen die kennis mee naar huis.