Logo Binnen Bij Musea

Werkwijze

Een goede werkwijze is van cruciaal belang voor ons en voor uw museum, omdat het bijdraagt aan de kwaliteit en de betrouwbaarheid van onze producten. Het helpt ons om aan uw verwachtingen te voldoen en zodoende een positieve samenwerking te verwezenlijken.

Onze werkwijze in een stappenplan

Onze werkwijze is gebaseerd op het gezamenlijk ontwikkelen van een digitaal eindproduct waar beide partijen trots op zijn. Vanuit onze hoek bieden wij een volledige transparantie in hoe wij te werk gaan, waarbij wij gebruik maken van onze expertise in 3D scanning, projectfinancieringen en grafisch design. Tijdens het proces willen wij alles te weten komen over uw museum en de bijzondere verhalen die we met ons digitale product kunnen gaan vertellen. Zodoende garanderen wij een eindproduct waarin het verhaal van uw museum op een aantrekkelijke manier vertelt wordt aan uw bezoekers. Jong en oud zullen dankzij onze digitale tours de waarde van cultuur (her)ontdekken!

De kennismaking

Als eerste is het natuurlijk belangrijk dat we een kennismakingsmoment inplannen, zodat wij u en uw museum beter leren kennen. Veel informatie over uw museum staat vaak al online, maar om écht te weten waar uw museum om draait gaan we graag het gesprek aan met u en/of uw medewerkers. Hierbij vertelt u wat meer over de ideeën die u heeft met betrekking tot ons product, waarna wij u kunnen vertellen hoe wij ons concept kunnen inpassen. Deze kennismaking is volledig vrijblijvend, zodat u alle controle behoudt over de keuzes die uw museum ten goede komen. Tijdens deze eerste kennismaking bespreken we alvast welke eventuele plannen wij in de toekomst eventueel gezamenlijk kunnen verwezenlijken.

Het financiële plan

Zodra u ervoor kiest om een digitaal product te laten maken, gaan wij aan de slag met het aanvragen van een projectfinanciering. Hiervoor maken wij gebruik van verschillende subsidieverstrekkers. Wij zorgen voor een gedetailleerd projectplan met een daarbij behorende begroting. Subsidies aanvragen is een nauwkeurig proces, waar onze financieringsexperts hun weg gelukkig in weten te vinden. Pas zodra wij een akkoord hebben op onze subsidieaanvraag zullen wij starten met het ontwikkelen van het project. Tot die tijd maakt uw museum geen kosten, het rondkrijgen van de financiering zien wij namelijk als onze verantwoordelijkheid. Nadat we weten met welk budget wij een product kunnen ontwikkelen, gaan we gezamenlijk aan de slag met het uitwerken van een bijpassend concept.

Uw museum digitaal vastleggen

Na de kennismaking en de financieringsaanvraag plannen we samen een moment in waarop we van start gaan met het digitale project voor uw museum. Wij maken plannen om een 3D scan te komen maken in uw museum. Zodra we een datum hebben gekozen, sturen wij één van onze experts langs die uw museum komt vastleggen aan de hand van een digitale scan. Deze scan legt uw museum accuraat vast, waardoor het digitale museum exact aansluit op het fysieke voorkomen van de museum en de collectie. Tijdens het scannen houden we rekening met de looproute die uw bezoekers normaal gesproken afleggen. Zodoende kunnen wij ervoor zorgen dat onze digitale scan optimaal aansluit bij de fysieke bezoekerservaring. Het enige wat u hiervoor hoeft te doen is zorgen dat het museum en de collectie er spik en span uitzien.

Het digitale product ontwikkelen

Nadat uw museum in 3D is vastgelegd, gaan we aan de slag met het implementeren van extra ondersteunende content. Deze content bestaat uit foto’s, video’s en geluidsopnames die de bezoeker kan gebruiken tijdens het museumbezoek. Ook is het mogelijk om interactieve spellen en bewegende 3D modellen toe te voegen aan de scan, wat vooral jonge bezoekers aanspreekt. Uiteraard spreken we op voorhand met u af welke extra elementen u eventueel wilt laten toevoegen. Gaat het om een digitale ondersteuning van een standaard museumbezoek? Dan voegen wij bijvoorbeeld ondersteunend beeldmateriaal van de collectie en een audiotour toe. Gaat het om een product waarmee jonge museumbezoekers worden aangesproken? Dan ontwikkelen wij bijvoorbeeld een digitale speurtocht die de jonge bezoekers tijdens hun museumbezoek kunnen volgen.

Testen en itereren

Zodra de ontwikkeling van de eerste versie van uw gloednieuwe digitale product is afgerond, is het tijd om deze te testen. De testfase is het moment waarop u een beter idee krijgt van hoe de 3D scan in de praktijk wordt gebruikt. Aan de hand van de tests kunnen wij het digitale product net zo lang aanpassen tot deze perfect aansluit op de ervaring van uw museumbezoekers. Deze zogeheten iteraties begroten wij op voorhand mee, zodat uw museum na het ontwikkelen van het product niet tegen onverwachte extra kosten aanloopt. Naderhand kunnen bepaalde elementen uiteraard nog steeds worden aangepast, zodat de relevantie van de digitale tour kan worden gewaarborgd.

Lees hieronder verder

Waarom hanteren wij deze werkwijze?

Wij hebben gekozen voor deze werkwijze, omdat wij werken in het belang van het creatieve proces. Tijdens het ontwikkelen van het product behouden wij de mogelijkheid om gedurende het hele proces aanpassingen te kunnen doen. Hierbij houden we uiteraard het einddoel nauwlettend in acht, terwijl we tot in de afrondende fase kritisch kijken naar ieder onderdeel. Door tussentijds tests uit te voeren kunnen wij het proces richting het eindproduct versoepelen en versnellen. 

Tijdens de samenwerking vinden wij het verder belangrijk om ook gebruik te maken van de kracht van uw museum en de expertise van u en uw medewerkers. Tijdens het proces controleren we daarbij regelmatig of we nog met de neuzen dezelfde kant op staan. Zo voorkomen we eventuele obstakels in de samenwerking. Door onderling onze expertise te delen en samen te voegen kunnen we gezamenlijk een geweldig digitaal product realiseren.

Onze diensten

Lees hieronder verder

Subsidiëring van onze projecten

De meeste (regionale) musea en cultuurinstanties in Nederland werken met kleine budgetten, waardoor zij vaak geen middelen hebben om de ontwikkeling op het gebied van technologie en innovatie bij te benen. Juist die innovatie en technologie levert echter meer (jong) publiek op, waardoor kleine en/of regionale musea nu dus steeds verder achterblijven op de door de overheid gefinancierde cultuurinstanties. Onze projecten worden voor minimaal 70% gefinancierd door externe subsidieverstrekkers. Wij weten namelijk in welke hoek we moeten zoeken om een financiering te krijgen voor onze digitale projecten voor cultuurinstanties. Zo bieden wij ook kleinere cultuurinstanties de kans om hun collectie op nieuwe manieren aan hun publiek te tonen.

Meer weten?

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!

Algemene informatie
Informatie museum (optioneel)